Visszatérés az irodába – MunkáltatóI kötelezettségek és HR megfontolandók

A kijárási korlátozás visszavonásával egyre több munkahelyre térnek vissza a munkavállalók, ehhez azonban a munkáltatók feladata biztosítani bizonyos előfeltételeket, melyek célja, hogy a lehető legnagyobb mértékben minimalizálják a koronavírus járvány terjedésének kockázatát és a munkavállalók biztonságérzetét. Melyek ezek?

Kormányrendeletben foglalt ajánlások

A visszatérés feltétele, hogy a munkáltató rendelkezzen frissített kockázatértékeléssel a munkaállomásokat és közösségi tereket illetően egyaránt, melynek ajánlott szempontjai a következők:

  • egymás melletti vagy elfordított munkaállomások kialakítása, az elvárt 1,5 méteres távolságok betartásával
  • lehetőség szerint elválasztó falak használata
  • a munkaállomások közötti útvonalak szükség szerinti módosítása
  • egyéni terek kijelölése a munkavállalók számára
  • létszámkorlátozás bevezetése a közösségi terek (pl.: ebédlő) esetében
  • a természetes szellőztetés biztosítása preferált
  • védőeszközök biztosítása a munkavállalók számára, ezekkel kapcsolatos munkahelyi szabályok meghozatala (maszkok, kézfertőtlenítők stb.)

A bevezetett intézkedésekről és szabályokról a munkavállalókat minden esetben tájékoztatnunk kell.

A fenti prioritások mérlegelése, a kockázatértékelés elvégzése munkáltatói kötelezettségünk, elmulasztása 50.000 – 10.000.000 forintig terjedő bírsággal is járhat.

Mindemellett – ahol ez kivitelezhető – természetesen továbbra is megfontolandó a hosszú távú home office politikák, csúsztatott és kötetlen munkarendek bevezetése, melyek minimalizálják a szükséges emberi érintkezéseket.

A rendelet részleteiről a Magyar Közlöny 111. és 112. számában tájékozódhat bővebben.

Ezeken túlmenően még fontos, hogy az elmaradt orvosi alkalmassági vizsgálatokat mielőbb pótoljuk, ezzel is kiszűrve dolgozóink egészségügyi kockázatát, valamint figyeljünk a Munka törvénykönyvének 51. paragrafusában foglalt munkáltatói kötelezettségeinkre, például az egészséget nem veszélyeztető biztonságos munkavégzés követelményeinek biztosítására.

HR szempontok – emberi oldal

Bár a munkáltatók számára éppen elég fejtörést okoz jelenleg a munkavégzés fizikai körülményeinek megfelelő kialakítása, ezen túlmenően nem szabad figyelmen kívül hagyni az emberi tényezőt, ugyanis a munkavállalók hozzáállása, félelme, körülményeik továbbra is nagyon különbözőek lehetnek, ám egyaránt komolyan kell vennünk minden oldalt, természetesen betartva az egyenlő bánásmód elvét.

Első lépésként érdemes lehet akár egy kérdőív keretében kikérni a munkavállalók véleményét a visszatéréssel kapcsolatos igényeiket, körülményeiket illetően. Erre alapozva könnyeben tudunk a többség számára elfogadható megoldásokat kidolgozni.

Ám emellett a következő időszakban nagyon fontos lesz a megértés és a tolerancia, nem csupán a vezetés részéről, hanem a csapattagok egymás közötti viszonyában is.

Egyéni, privát, szubjektív és diszkréten kezelendő mindenki hozzáállása a biztonsághoz, és ezt minden körülmények között tiszteletben kell tartani. Munkáltatóként és vezetőként létre kell hozni azt a következmények nélküli, bizalmi légkört, amelyben a kollegák a lehető legnagyobb természetességgel jelezhetik, hogy mennyire tudnak / kívánnak visszatérni a régi mederbe vagy sem. Igyekezzünk úgy alakítani a szabályokat, hogy abban mindenkinek legyen szabad döntési és mozgástere.

Dr.Zolomy_Orsolya_Profiles

Készülni kell arra, hogy számtalan különböző megoldás lehetséges, amit maguk a kollegák jó, ha kiválasztanak. Ha van új irodahasználati rend, beosztás, új szabályok, azon belül is lehet, hogy valaki egy saját elővigyázatossági magatartásrendet vezet be, mert neki úgy megnyugtatóbb. Hadd tegye! Bátorítani kell a munkatársakat arra, hogy bár az alapkeretek ki vannak dolgozva a biztonság megteremtéséhez, nyugodtan finomítsanak rajta.

Az első időkben ezt segíthetjük anonim kérdésekkel is, például: Hogy vannak? Hogyan változik a stressz-szintjük? Min változtatnának ebben az új szakaszban? Elégedettek-e az intézkedésekkel, és mennyire tapasztalják annak betartását?” – mondja Dr. Zólomy Orsolya, a Profiles International Hungary tanácsadója.

Végezetül nem győzzük hangsúlyozni a digitalizáció fontosságát a témában, hiszen egy kellően átgondolt IT és kommunikációs struktúra, valamint a folyamatok automatizálása rengeteget segíthet a szükséges személyes jelenlét minimalizálásában, a távoli munkavégzés hatékony kivitelezésében.

Egy biztos, a dimenziók ugyan hétről hétre változnak, de továbbra is sok munka áll még a cégvezetők előtt a járványhelyzet kezelését illetően. Azonban mi továbbra is hisszük, hogy a jelenlegi helyzetek kellően átgondolt megoldásaiból a tásaságok egy hosszú távon hatékony szervezetet és egy lojális vállalati kultúrát alakíthatnak ki.

A koronavírus járvány okozta gazdasági helyzettel összefüggő törvényi változásokról, adózási sajátosságokról itt olvashat többet.

Kapcsolat:

Tamás Kovács
MD Hungary,
Partner


Kapcsolódó tartalom