A papíralaú TB-kiskönyv helyett bevezetésre kerül az e-TB kiskönyv

Benyújtották a Parlament elé azt a jogszabály módosítást, amely a papíralapú TB kiskönyv megszűntetésével kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza.

A TB-kiskönyv megszüntetésének célja, az adminisztráció csökkentésén túl, a társadalombiztosítási kifizetőhelyek részére az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások megállapítása érdekében szükséges adatok biztosítása.

E-TB kiskönyv várhatóan az alábbiakat fogja tartalmazni:

  • A biztosított személyazonosító adatai és TAJ-száma.
  • Foglalkoztatási jogviszony adatai: munkáltató neve, adószáma, jogviszony jogcímkódja, időtartama, munkaidő, FEOR.
  • Jogviszony szünetelésének időtartamát,
  • Egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és baleseti táppénz adatait. (jogcím, időtartam, stb)
A man with a tablet in one of his hand and red cross icon in the other.

Lekérdezés szabályai

A kifizetőhely az e-TB kiskönyv adatait az egészségbiztosítási szerv által erre a célra létrehozott és az egészségbiztosítási szerv által üzemeltetett elektronikus felületről (a továbbiakban: lekérdező felület) kérdezheti le.

A kifizetőhelyek kizárólag a náluk aktuálisan biztosítottként nyilvántartott személyek adatait kérdezhetik le. A lekérdezéshez elektronikus azonosítás szükséges.

Adatszolgáltatás és adatkezelés

  • A Magyar Államkincstár biztosítja az adatokat az egészségbiztosítási szerv részére.
  • A kincstár az adatszolgáltatás keretében az egészségbiztosítási szerv részére az egészségbiztosító által 2023. december 31. napja után megállapított, valamint a  kifizetőhelynek a 2023. december 31. napja után teljesített, az Ebtv. 79/B. § (4) bekezdése szerinti adatszolgáltatásában szereplő ellátások adatait adja át.

Az adatokat a biztosított halálát követő 10 évig kezelik.

Amennyiben a biztosított új biztosítási jogviszonyt létesít, ahol a munkáltatónál működő társadalombiztosítási kifizetőhely bírálja el az ellátásokat, úgy a kifizetőhely a papír alapú TB kiskönyvet felváltó elektronikus felületen jogosultságot kap a biztosított korábbi ellátásainak beszerzéséhez, amennyiben szükséges az ellátás elbíráláshoz.

Az e-TB rendszer bevezetése várhatóan 2025-től indul, és a teljes adatszolgáltatás 2026. június 30-ig történik meg , a jogszabálytervezetben megjelölt hatálybaléptető rendelkezések alapján.

Ha kíváncsi további részletekre, és szeretne képben maradni a bérszámfejtési, adójogi és HR-rel kapcsolatos hírek területén, kövesse blogunkat!

Kapcsolat:

Tamás Kovács
MD Hungary,
Partner


Kapcsolódó tartalom