NAV ellenőrzési terv 2025: Mit kell tudnia minden vállalkozásnak?
05/2025
- Ildiko Hafner
A NAV nyilvánosságra hozta 2025. évi ellenőrzési tervét, mely átfogó képet ad arról, milyen adózói köröket, ágazatokat és magatartásformákat vizsgál majd kiemelten az év során.
A NAV az elmúlt években komoly digitális fejlesztéseken ment keresztül: ma már valós idejű adatokkal dolgozik, többek között az online pénztárgépek, a számlaadat-szolgáltatás (OSA), az EKÁER vagy épp az NTAK (turisztikai adatszolgáltató rendszer) révén. Ennek köszönhetően nemcsak gyorsabban észlelik az eltéréseket, hanem azokat azonnal képesek elemezni és vizsgálni. Újdonságként jelenik meg az úgynevezett „adategyeztetési eljárás”, amely lehetőséget ad az adózóknak arra, hogy még egy adóellenőrzés előtt, önként rendezzék a hibákat, ha az adataik és a NAV által ismert információk között eltérés mutatkozik. Ez a lépés nemcsak rugalmasabbá teszi az eljárásokat, hanem elősegíti az önkéntes jogkövetést is.
Adategyeztetési eljárás menete
Az adóhatóság a kiválasztott adózókat felhívólevélben tájékoztatja az adategyeztetési eljárás kezdeményezéséről. Az adózóknak a felhívás átvételét követő 15 napon belül információt kell szolgáltatniuk a feltárt eltérésekről. Az eljárási folyamat elektronikus úton zajlik. A NAV a kapott információk fényében hoz döntést a további eljárások elvégzéséről, amely súlyosabb esetben akár jogkövetési vizsgálatot, vagy adóellenőrzést is vonhat maga után.
A szűk válaszadási határidő és az esetleges ellenőrzések elkerülésének érdekében célszerű bevezetni a társaságok számára az adatok rendszeres ellenőrzését és egyeztetését, illetve a feltárt hibák, eltérések önellenőrzésének mihamarabbi benyújtását. Amennyiben az adózó nem tesz eleget az adategyeztetési kötelezettségének, az adóhatóság 300 ezer Ft mulasztási bírságot szab ki (ettől eltérő összeg az adózói minősítés függvényében lehetséges).

Ellenőrzési célcsoportok és kiemelt adózói körök
A NAV célzott figyelmet fordít azokra a társaságokra, amelyek gazdasági vagy strukturális jellemzőik alapján magas kockázatot hordoznak. Ide tartoznak:
- évek óta tagi kölcsönből működő társaságok,
- újonnan alakult, kiugró forgalmat realizáló cégek,
- nullás bevallást benyújtó, de kontrolladatok szerint aktív vállalkozások,
- alkalmazott nélküli, de nagy forgalmat lebonyolító adózók,
- székhelyszolgáltatóknál bejegyzett, személyzettel nem rendelkező cégek,
- valamint a korábban törölt adószámú vállalkozásokhoz köthető személyek új cégei.
A kiemelt adózók, illetve a nagy adóteljesítménnyel rendelkező társaságok esetében a transzferárképzés, az adókedvezmények igénybevételének jogszerűsége, valamint a társasági adóalap módosító tételek helyes alkalmazása kerülnek előtérbe.
Ágazati kockázatok és célzott ellenőrzések
Az adóhatóság 2025-ben kiemelt figyelmet fordít azokra az ágazatokra, amelyek korábbi tapasztalatok alapján nagyobb költségvetési kockázatot hordoznak. Ilyenek:
- Használt gépjármű-, alkatrész- és gumikereskedelem
- Építőipar, építőanyag-kereskedelem
- Vagyonvédelem, munkaerő-kölcsönzés
- Élelmiszer- és mezőgazdasági termékek forgalmazása
- E-kereskedelem (webshopok, platformokon árusítók, tartalomszolgáltatók)
- Szépségipar és edzői szolgáltatások
- Vendéglátás, turizmus, szálláshely-szolgáltatás
- import tevékenység és távol-keleti termékértékesítés.
A NAV célja az áfakörös visszaélések, bizonylat nélküli értékesítések, nem bejelentett foglalkoztatás, illetve a kapcsolt vállalkozások közötti nem piaci feltételeknek megfelelő ügyletek kiszűrése.
Ha nem biztos benne, mire kellene ügyelnie a NAV ellenőrzések során, keressen minket bátran!
Kapcsolat:
