Kivételesen nézzük más szemszögből! Milyen jótékony hatásai vannak a koronavírus adta helyzetnek? Mi egyet biztosan tudunk mondani: sok gyenge láncszemre világított rá a szervezeteken belül és katalizálta ezek mielőbbi fejlesztését, melyek nem csupán átmeneti vészmegoldásként funkcionáltak a túléléshez, hanem hosszú távon fogják támogatni jótékony hatásukkal a szervezetet. Az egyik ilyen nagy terület a HR, a másik pedig a digitalizáció és automatizálás kérdésköre. De valóban elég egy krízishelyzet ezen változtatások eszközöléséhez, vagy csak a régóta porosodó terveket szedték elő a döntéshozók a fiókból? Otthonról becsatlakozni egy konferenciahívásba és az eszköz magabiztos használata messze van a digitalizációtól, ezért sok itt még a megoldandó feladat.
Most, hogy lassan visszatér az élet a korábbihoz hasonló kerékvágásba, a cégvezetők választási helyzet elé kerülnek: dönteniük kell, hogy megpróbálják onnan folytatni, ahol abbahagyták 2 hónappal ezelőtt vagy inkább váltanak egy kellően rugalmas működési modellre, mely alkalmazkodni tud a jelenlegi és a jövőbeni környezeti változásokhoz egyaránt.
Az építő jellegű új élet alapjai valószínűleg egy hibrid modellben keresendőek, mely két aspektus kombinációja:
- A vállalati kultúra, mely HR szinten képes kiegyensúlyozni a home office adta előnyöket és nehézségeket, képes motiválni a szervezetet és fenntartani a hatékonyságot, bevezetni a szükséges újításokat.
- A mindezt támogató technológiai háttér. Mi most ezt fejtjük ki bővebben.
Kellően felkészült már az eszköztár?
A technológia háttérnek több vetülete van.
Egyfelől fontos a megfelelő IT infrastruktúra megléte, a zökkenőmentes kommunikáció és adatbiztonság. Ilyen például a megfelelő szerverpark vagy az általában felhőmegoldások által biztosított előnyök megléte, a kommunikációt és kooperációt lehetővé tevő platformok használata.
A kommunikáción túl azonban a hatékony munkavégzés feltétele a folyamatok megfelelő menedzselése. Itt hívhatjuk segítségül az emberi mulasztásokat kizáró digitalizációs és folyamatautomatizálási megoldásokat.
Ezt pedig az utóbbi időben a gyakorlatban is érezhettük a bőrünkön. Mennyivel könnyebb otthonról koordinálni a cég működését, ha például egy ECMS rendszer segítségével menedzselhetjük a bérszámfejtési dokumentumáradatot, vagy ha egy valós idejű riportálási felületen láthatjuk a pénzügyi teljesítménymutatóinkat Excel táblák folyamatos megosztása, felülírása és bogarászása helyett?!
A digitális evolúció lépcsőfokai – BPiON kutatás eredményei
Bár a BPiON az egész szervezet területén kihasználja a folyamatautomatizálás előnyeit, a könyvelési és bérszámfejtési folyamatok területén valljuk szakértőknek magunkat.
A digitális evolúciónak számos lépcsőfoka lehetséges, függően egy vállalat technológiai érettségétől, igényeitől, költségvetésétől. 2019-ben vállalati döntéshozókat kérdeztünk a jelenleg használt digitális eszköztárakról és az ezeket érintő fejlesztési terveikről.
A kérdőívünkre adott válaszokból kiderült, hogy a legelterjedtebb eszközök továbbra is az ETL megoldások, vagyis az Excel és egyéb táblázatkezelő fájlok kombinációi a könyvelési és bérszámfejtési folyamatok területén. Ezen kívül népszerűek a BI (Business Intelligence) technológiák, melyek valószínűsíthetően a személyre szabott riportálási igényeket hivatottak kielégíteni, valamint a különböző önkiszolgáló platformok, melyek a HR kommunikációs célok fontosságáról adnak visszajelzést.
A jelenlegi helyzetet látva azonban elgondolkodtató a tény, hogy nagyon kis számban nyilatkoztak dokumentumkezelő rendszerek használatáról, melyek hiánya most nagyban bonyolíthatta a vállalatok hatékony működését.
A jövőbeni fejlesztési terveket illetően a megkérdezettek döntő többsége 1-3 éves időintervallumot jelölt meg, főként a DMS/ECMS rendszerek, BI és RPA megoldások bevezetését illetően.
A 2019-es felmérésünk eredményeiről itt olvashat részletesen, most azonban kíváncsiak vagyunk, hogy ezeket a terveket mennyiben írta felül a COVID-19 által gyakorolt nyomás.
Valószínűleg azoknál a cégeknél, ahol már előzőleg is foglalkoztak a folyamatfejlesztés és automatizálás kérdéskörével, egy jótékony gyorsító sáv került kialakításra, ellenben ott, ahol eddig sem érezték a technológia szükségét, most is csak túlélni próbálnak a vezetők az átmeneti időszakban. Kifejezetten fontosnak tartjuk, hogy a fentebb említett újszerű és korszerű technológiákat nem javasolt egy idejétmúlt folyamatstruktúrára bevezetni.
Szeretnénk tiszta képet kapni a valós tendenciákról, így most az Ön segítségét kérjük! Töltse ki kérdőívünket, hogy szélesebb képet kaphassunk a koronavírus adta digitális válaszadási lehetőségekről! Az eredményekről természetesen első kézből fog értesülni tőlünk.
Amennyiben a kitöltésen túl úgy érzi, szívesen hallgatná meg folyamatfejlesztési tanácsadóink véleményét a lehetséges fejlesztési fókuszpontokkal kapcsolatban, jelezze a kérdőív végén, és állunk rendelkezésére!