A HR vezetők ismét nincsenek könnyű helyzetben a 2021. évi béren kívüli juttatások költségtervezésével. Ennek egyik oka, hogy mindig nehéz kialakítani a megfelelő cafeteria szabályzatot, ami minél kevesebb költséggel – minél nagyobb nettó juttatást / dolgozói elégedettséget eredményez. Másrészről ezúttal még évközi változás is várható az egyik legkedveltebb cafeteria elem, a SZÉP kártyák adózásában.
A cafeteria szabályzat elkészítésekor sok szempontot kell figyelembe venni, mint például a változó gazdasági környezetet, a munkavállalói igényeket, a juttatásokat terhelő adóterheket, és egyáltalán azt a tényt, hogy minden munkavállalóra kiterjedő, átfogó szabályozás készüljön.
Változó gazdasági környezet
A 2020. év koronavírus munkaügyi kihívásai meglehetősen megnehezítették a HR menedzserek munkáját, nem csak a „home-office vs. irodai munkavégzés” megfelelő körülményeinek biztosítása, hanem a munkavállalók juttatásaival kapcsolatos adójogszabályok folyamatos változása miatt is. Ráadásul még év közben módosult a SZÉP kártyák adózása is, a figyelembe vehető rekreációs keret, így nem tudták kihasználni a munkavállalók a tervezett kultúra/sport juttatásokat. Sajnos ezekkel a hatásokkal még 2021-ben is számolnunk kell.
Munkavállalói igények
Az, hogy milyen juttatásokkal lehet a munkavállalók elégedettségét elérni és megtartani, sok mindentől függ. Figyelembe kell venni a munkavállalók prioritásait, élethelyzetét is. Jellemzően népszerűek az egészségmegőrzéshez (pl. egészségpénztári hozzájárulás) vagy a rekreációhoz kapcsolódó juttatások (SZÉP kártya), de egyes munkavállalói csoportok inkább a kézzel fogható, levásárolható elektronikus utalványokat fogják előnyben részesíteni, melyekből a mindennapi kiadásaikat fedezhetik.
A juttatásokat terhelő adó
Adózást illetően alapvetően adómentes, béren kívüli juttatásként, egyes meghatározott juttatásként vagy bérként (jogviszony szerint) adózó juttatásról beszélhetünk.
Adómentesen adható:
+ évente a minimálbér mértékéig a kulturális szolgáltatásra és sportrendezvényre szóló belépő,
+ továbbá a munkáltató vagy a munkavállaló nevére szóló számla alapján az óvodai és bölcsődei térítés.
Béren kívüli juttatásként a SZÉP kártya egyes alszámláira történő utalás adható a Szja. törvényben meghatározott értékhatárok szerint. A béren kívüli juttatások után a munkáltatónak 15% személyi jövedelemadó és 15,5% szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettsége van.
Átmeneti rendelkezés*¹ alapján a SZÉP kártyára utalt összegek után 2021. június 30-ig nem kell szociális hozzájárulási adót fizetni, így a korábbi 32,5%-os adóteher helyett ezen juttatások tekintetében csak a 15% személyi jövedelemadót kell megfizetnie a munkáltatónak. 2021 január 1. és 2021. június 30-a között továbbra is éves 800 ezer forint a rekreációs keretösszeg. 2021. júliustól az őszi adócsomagban benyújtott törvényjavaslat alapján *² az éves rekreációs keretösszeg a korábbi 450.000 forint marad.
Egyes meghatározott juttatásként:
+ csekély értékű ajándék formájában adott juttatás (minimálbér 10%-át nem meghaladó mértékű juttatás)
+ és az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló jogszabály szerint célzott szolgáltatásként befizetett összeg adható.
A béren kívüli juttatások értékhatárt meghaladóan nyújtott része is egyes meghatározott juttatásnak minősül. Ezen juttatások értékének 1,18-szorosával növelt érték után kell 15% személyi jövedelemadót és 15,5% szociális hozzájárulási adót fizetni a jelenlegi jogszabályok szerint. Összes adóteher így 35,99%. *³
Bérként adózó cafeteria elem többek között:
+ az iskolakezdési támogatás,
+ a készpénz kifizetésként történő cafeteria juttatás,
+ ajándékutalvány (ha értéke meghaladja a minimálbér 10%-át),
+ helyi bérlet térítése,
+ munkahelyi étkezés,
+ tandíj átvállalása,
+ de ide tartozik az önkéntes nyugdíj és egészségpénztári hozzájárulás is, (amennyiben nem célzott szolgáltatásként adják).
Egy átfogó Cafeteria szabályzat nem csak a fenti szempontokat kell, hogy figyelembe vegye, hanem munkajogi szempontból az egyenlő bánásmód elvét szem előtt tartva kell, hogy az egyes munkavállalói csoportok tekintetében egységes szabályozást tartalmazzon. Továbbá fontos, hogy a szabályzat figyelembe vegye bérszámfejtési / jogosultsági szempontból kérdéses esetek meghatározását is, például az évközben ki- és belépő munkavállalók, a keresőképtelenség miatt távollévő munkavállalók jogosultsága tekintetében.
A cafeteria rendszer / szabályzat felülvizsgálatában, az adóterhek optimalizálásában érdemes időben akár külsős szakértők segítségét kérni. A BPiON bérszámfejtési és munkajogi tanácsadói örömmel állnak rendelkezésére. Keressen minket!
*¹2020. évi LVIII. törvény (A veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről) 40. §.
*² T/13258. számú törvényjavaslat
*³ Szja. tv. 70.§