A transzferárról röviden

A szokásos piaci ár elvének betartása és a transzferár-dokumentációk törvényi megfelelősége kiemelt figyelmet kapott az elmúlt időszakban, különösen a 2022. évi jogszabályváltozásainak, valamint az adószabályok szigorodásainak köszönhetően.

Az adatszolgáltatás és a társasági adóról szóló törvény alkalmazása közötti összefüggésekre kifejezett figyelmet fordít az adóhatóság. A NAV továbbra is szigorúan ellenőrzi a transzferár-nyilvántartásokat, különös tekintettel a helyi és a fődokumentumokat, valamint a fentebb említett adatszolgáltatások tartalmát. Az ellenőrzések során nemcsak a tartalmi, hanem a 32/2017. (X.18.) NGM rendeletben (továbbiakban: „NGM rendelet”)meghatározott formai követelmények betartását is vizsgálják, amelynek hiánya mulasztási bírságot vonhat maga után.

Kiket érint?

A transzferár-dokumentáció készítésének kötelezettsége minden olyan TAO alanyra vonatkozik, aki kapcsolt vállalkozásaival szokásos piaci áron legalább nettó 100 millió forint elszámolt ügyletértékkel rendelkezik az adott adóévben.

Mi számíthat kapcsolt vállalkozások között ügyletértéknek?

  • Kölcsön ügylet esetén: nem a tőke, hanem az adóévben elszámolt kamat.
  • Szolgáltatás nyújtás esetén: az adott adóévre elszámolt kapcsolt ügyleten elért bevétel.
  • Termékbeszerzés esetén: a kapcsolt féltől beszerzett termékek esetén az elszámolt költség.
  • Kapcsolt felek közötti költség átterhelés.
Man's hands are writing on a laptop.

Kiszabható bírságok

A szigorodó szabályozásoknak megfelelően a mulasztási bírságok mértéke 2022-től nyilvántartásonként akár 5 millió forint is lehet, míg ismételt jogsértés esetén ez az összeg ügyletenként további 5 millió forinttal emelkedhet. Helytelen dokumentációkból adódóan az említett bírság többször is kiszabható. A szokásos piaci ár elvének alkalmazása során különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a számviteli törvény és a társasági adóról szóló törvény előírásait együttesen értelmezzük. Ez a koherencia alapvető fontosságú az adóhatóság által elvárt megfelelés és a szankciók elkerülése érdekében. Az OECD 2022-es iránymutatásai (továbbiakban: „OECD”), az NGM rendelet, valamint az adatszolgáltatási és nyilvántartási kötelezettségek részletes szabályai további pontosításokat adnak a követelmények teljesítéséhez.

Meddig kell elkészíteni?

A Társasági adóbevallás részeként az adatszolgáltatás határideje az adóévet követő 5. hónap utolsó napja, hasonlóképp a Helyi dokumentumok elkészítésének határidejével. Normál üzleti éves adózók esetében ez általánosságban május 31., de a 2025-es adóévet illetően, ez a határidő 2025. június 02. lesz, mivel május 31. hétvégére esik. A Fődokumentumra az NGM rendelet türelmi időt biztosít: a lezárt üzleti évet követő 12 hónapon belül kell elkészíteni, hacsak a csoport anyavállalata hamarabb nem biztosítja a központi dokumentumot, ennek hiányában az adózónak kell azt elkészítenie a cégcsoportról. Normál üzleti éves adózók esetében ez azt jelenti, hogy a 2023-as év Fődokumentumának legvégső határideje 2025. december 31.

A NAV ellenőrzési fókuszpontjai közé tartoznak:

  • Ügyletek összevonhatósága: A kis értékű ügyletek esetében is szükséges a szokásos piaci ár elvének alkalmazása, ami az ügyletek transzferár szempontú elemzését igényli. Bizonyos ügyletek együttesen kezelendők, amennyiben az szakmailag indokolt, azonban az összevonás tényét alapos indoklással kell alátámasztani. Az összevonhatóság nem megfelelő vizsgálata jelentős adókockázatot rejthet az ellenőrzések során.
  • Kapcsolt ügyletek és számviteli rendszer kapcsolata: A transzferár-dokumentációnak teljes összhangban kell lennie a számviteli nyilvántartásokkal és az éves beszámolóval. Ennek érdekében biztosítani kell, hogy a kapcsolt ügyletek eredményei a számviteli rendszerből, például szegmentált eredménykimutatások segítségével, egyértelműen kimutathatók legyenek. Ez nemcsak a dokumentáció hitelességét növeli, hanem elősegíti a NAV által végzett ellenőrzések sikeres teljesítését is, különösen akkor, ha az adatok közötti koherencia egyértelműen kimutatható.
  • Összehasonlíthatóságra vonatkozó kiigazítások: A transzferár-elemzések során alkalmazott kiigazítások esetében elengedhetetlen azok részletes dokumentálása és indoklása. Az OECD szerint az összehasonlító elemzések során nem szükséges, hogy az ügyletek teljesen azonosak legyenek, azonban minden releváns eltérés esetében megfelelő kiigazítást kell végezni. Az ilyen korrekciók különösen fontosak a megbízhatóság érdekében, és ha rendelkezésre állnak belső összehasonlító adatok, azokat kell elsődlegesen alkalmazni, mivel a vizsgált ügyletek szempontjából ezek a legrelevánsabbak.
  • Tesztelt fél kiválasztása: A dokumentációban és az adatszolgáltatásban egyaránt meg kell jelölni, hogy az adott ügylet elemzésében melyik fél minősül tesztelt félnek. A tesztelt fél kiválasztását részletesen alá kell támasztani, bemutatva a funkcionális profilokat, valamint azokat az indokokat, amelyek alapján a választás megtörtént. Ez különösen fontos az adóhatósági vizsgálatok szempontjából, mivel az indoklás hiánya vagy hiányosságai jelentős kockázatot hordozhatnak.

A transzferár-dokumentáció célja, hogy a szabadpiaci verseny tisztaságát elősegítse, illetve, hogy a vállalkozások által hozzáadott értékek a megfelelő országokban realizálódjanak bevételként.

Fontos változások az őszi adócsomagban:

2025. január 1-jétől a NAV-nak 60 napos határidő áll rendelkezésére a transzferár-dokumentációk és az adatszolgáltatások ellenőrzésére. Ez által még tovább szigorodhatnak a NAV auditok, amelyek kifejezetten a dokumentációk megfelelőségére és az adatok összefüggéseire fókuszálnak.

Hogyan segíthetünk?

Dedikáltan transzferár-tanácsadással foglalkozó csapatunk készen áll, hogy támogassa vállalkozását a szokásos piaci ár elvének alkalmazásában. Vállaljuk a transzferár-nyilvántartások és a gazdasági elemzések elkészítését is. Biztosítjuk arról, hogy nyilvántartásaik mind a formai, mind a tartalmi követelményeknek megfeleljenek, és összhangban legyenek a számviteli és társasági adó szabályokkal, továbbá segítünk a társasági adóbevallás keretében kitöltendő adatszolgáltatásban is.

Érdemes már előre felvenni velünk a kapcsolatot, hiszen nemcsak a határidők betartásában és a NAV ellenőrzésekre való felkészülésben tudunk segítséget nyújtani, hanem olyan szakmai tanácsokat is adhatunk, amelyekkel a releváns adókockázatokat minimalizálni tudjuk.

Továbbá vállaljuk korábbi években elkészült transzferár-dokumentációk felülvizsgálatát is. Ha szeretné elkerülni az utólagos társasági-adóalap korrekciókat, akkor adóéven belül is kérheti segítségünket új vagy már meglévő kapcsolt ügyletek (újra)árazásával kapcsolatban, hogy azok a szokásos piaci ár elvével összhangban legyenek.

Időben megkezdett együttműködésünkkel nemcsak a mulasztási bírságok kerülhetőek el, hanem optimalizálható a nyilvántartások kialakításának folyamata is, így vállalkozása megfelelhet a jogszabályi elvárásoknak, ugyanakkor költséghatékony módon teljesítheti adózási kötelezettségeit.

Bízza ránk transzferár-nyilvántartásainak kezelését, és élvezze a szakmai támogatásunk által nyújtott biztonságot!

Kapcsolat:

Tamás Kovács
MD Hungary,
Partner


Kapcsolódó tartalom